Ziemia Żywiecka 2024-12-26

Bądź na bieżąco


r e k l a m a

RenoPuren Zatoki - decyzja UOKiK

2017-11-28 05:00:00 Biuro prasowe UOKiK 2194


Suplementy diety były prezentowane tak, aby sprawiały wrażenie, że mają właściwości lecznicze. Na producenta - Aflofarm Farmacja Polska - prezes UOKiK nałożył karę prawie 26 mln zł.

foto: arch. SN

Postępowanie przeciwko Aflofarm Farmacja Polska w Pabianicach zostało wszczęte na początku kwietnia 2016 r. Wątpliwości wzbudziły reklamy suplementów diety RenoPuren Zatoki Hot i RenoPuren Zatoki Junior, które były rozpowszechniane w telewizji i internecie w 2015 i 2016 r.

Suplementy diety nie leczą ani nie zapobiegają chorobom - są środkami spożywczymi, czyli żywnością. Zdaniem urzędu, suplementy RenoPuren Zatoki Hot i RenoPuren Zatoki Junior były prezentowane tak, aby sprawiały wrażenie, że mają właściwości lecznicze. Działo się tak za sprawą fabuły (np. w reklamach RenoPuren Zatoki Hot występowała aktorka, której dolegliwości związane z zatokami ustąpiły po spożyciu suplementu diety), scenografii (sugerującej, że bohaterka reklamy jest lekarzem), scenariusza reklamy (można było usłyszeć m.in. „Nie odwołujemy wizyt? – Nie, zatoki już w porządku, mam RenoPuren”, pojawiały się napisy „oczyszcza zatoki”, „podnosi odporność”, „zdrowe zatoki na długo”).

Na zlecenie UOKiK, TNS sprawdził, jak widzowie odbierali kwestionowane reklamy. Wyniki badań potwierdzają zarzuty postawione przez urząd, znaczna część badanych konsumentów myśli, że produkty te mają właściwości lecznicze. Widzowie postrzegają te suplementy diety jako produkty, które są skuteczne w przypadku dolegliwości związanych z zatokami – Badania potwierdziły, że konsumenci, oglądający reklamy RenoPuren Zatoki Hot i RenoPuren Zatoki Junior, byli wprowadzani w błąd. Myśleli, że reklamowane produkty mają właściwości lecznicze. A suplementy diety są żywnością. Nie leczą – mówi Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. – Konsumenci nie potrafią odróżnić suplementu diety od leku, dlatego reklama musi rzetelnie informować o właściwościach produktu. Lek jest w świadomości odbiorców bardziej atrakcyjny od suplementu. Ponadto pod wpływem błędnych informacji rodzice mogli kupić dzieciom, które mają chore zatoki, RenoPuren Zatoki Junior, zamiast pójść do lekarza – dodaje Niechciał.

Kara za wprowadzanie konsumentów w błąd wyniosła prawie 26 mln zł (25 809 824 zł). Spółka zmieniła kwestionowane przez UOKiK reklamy. Ponadto, Aflofarm Farmacja Polska została zobowiązana do publikacji na własny koszt oświadczeń o tym, że wprowadzała w błąd. Pojawią się w telewizji Polsat, TVP 1 na Youtube, gdy decyzja będzie prawomocna. Przedsiębiorca odwołał się do sądu. W toku pozostaje jeszcze postępowanie przeciwko Aflofarm Farmacja Polska, które dotyczy suplementu diety Magmisie.


Kopiowanie materiałów dozwolone pod warunkiem podania źródła: zywiec.super-nowa.pl


r e k l a m a

    Wyszukaj w SN

    Ostatnio dodane


    Nowa karetka w Żywieckim Pogotowiu Ratunkowym
    2024-12-26

    Nowa karetka w Żywieckim Pogotowiu Ratunkowym

    Nowa karetka w Żywieckim Pogotowiu Ratunkowym

    Wsiadł za kierownicę mając ponad 3 promile
    2024-12-26

    Wsiadł za kierownicę mając ponad 3 promile

    Za kierownicą siedział 39-letni mieszkaniec powiatu żywieckiego. Badanie alkomatem wykazał...

    Niech te święta będą bezpieczne – apel o rozwagę na drogach
    2024-12-25

    Niech te święta będą bezpieczne – apel o rozwagę na drogach

    Niech te święta będą bezpieczne – apel o rozwagę na drogach

      Popularne Artykuły


      Wysoka wygrana w Multi Multi w Żywcu
      2024-12-24

      Wysoka wygrana w Multi Multi w Żywcu

      Wysoka wygrana w Multi Multi w Żywcu

      Żywieccy tancerzy z kolejnymi sukcesami
      2024-12-21

      Żywieccy tancerzy z kolejnymi sukcesami

      Grand Prix oraz I i II miejsce w swojej kategorii wytańczyły formacje "Aqua Dance&quo...

      Powiat Żywiecki. Synoptycy wydali ostrzeżenie
      2024-12-24

      Powiat Żywiecki. Synoptycy wydali ostrzeżenie

      Ostrzeżenie IMGW dla Powiatu Żywieckiego

      Żywiec Super-Nowa

      ul. Młyńska 69, 43-300 Bielsko-Biała

      :

      :

      : zywiec@super-nowa.pl


        SN - INFORMACJE BIELSKO